سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

کتابخانه شیشه ای

کتابخونه شیشه ای

طراحی مدرن و جدید به کتابخانه ها نیز رسیده است. در خانه ها و دفاتر کار با طراحی امروزی برای استفاده از کتابخانه مدل های چوبی و فلزی کنار گذاشته شده است. در حال حاضر طراحان داخلی به سراغ کتابخانه های ساخته شده از شیشه در ترکیب محدود با استیل، فلز و یا کاملا شیشه می روند. این کتابخانه ها به شکل ایستاده و یا دیواری طراحی می شوند. این بوک شلف ها علاوه بر کتاب، برای قرارگیری انواع اکسسوری منزل و گلدان نیز کاربرد دارند. یک کتابخانه شیشه ای می تواند مقدار چشمگیری از طراحی مدرن و مینیمال را به محیط اضافه کند.

شیشه برای طبقات کتابخانه

  • شیشه سکوریت

نوع شیشه به کار رفته در کتابخونه های شیشه ای به صورت سفارشی است. در این نوع کتابخانه از شیشه سکوریت استفاده می شود. شیشه سکوریتی که در پروسه ساخت آن حرارت دخیل شده و مقاوم در برابر حرارت است. ضخامت شیشه های سکوریت حداقل چهار برابر شیشه های معمولی است. شیشه های سکوریتی در فرایند ساخت خود زمانی که حرارت بالایی دارند با سرعت بیشتری نسبت به شیشه های معمولی خنک می شوند. سرعت خنک شدن بر استحکام شیشه ساخته شده تأثیر می گذارد. البته باید گفت که شیشه های سکوریتی با اینکه که در برابر ضربات مقاوم تر است، می تواند در صورت شکستن به قطعات بزرگ و تیز تبدیل شود.

 

  • شیشه لمینت

نوع دیگری از شیشه که در سخت این نوع کتابخانه مورد استفاده است، شیشه لمینت می باشد. یکی از پرکاربردترین کارایی شیشه های لمینت، استفاده از آن در شیشه جلو اتومبیل ها است، زیرا حداکثر محافظت را در برابر تصادف ایجاد می کند. همچنین می توان از آن به عنوان شیشه ساختاری در بنای ساختمانی استفاده کرد و علاوه بر آن در ساخت نرده های شیشه ای، کف شیشه ای، نورگیر، سقف، فضاهای آفتابی، دیوارهای پارتیشن برای تراس و غیره نیز استفاده کرد.

شیشه های لمینت بالاترین ضریب مقاومت و ایمنی را دارند. به این جهت که در فرایند ساخت شیشه لمینت از متریال خاصی استفاده می شود. در صورت وارد شدن ضربه، این شیشه تکه تکه نشده و بعد از ترک و شکستگی یکپارچه در جای خود باقی می ماند.

اگر بخواهیم مقایسه از مقاومت این دو شیشه در برابر ضربات داشته باشیم باید گفت که، مقاومت در برابر شکستگی در شیشه سکوریت بیشتر از شیشه لمینت است، اما از نظر ایمنی باید گفت که شیشه های لمینت به دلیل نوع خرد شدن آن ها در هنگام شکستگی در محیط منزل یا محیط کار برای ساخت یک کتابخانه شیشه ای مناسب تر هستند.

کارایی کتابخونه شیشه ای در دکوراسیون

کتابخانه های شیشه ای سفارشی و یا پیش ساخته را می توان در مکان های مختلفی استفاده کرد. آن ها به اندازه انواع دیگر کمدها و قفسه های چوبی و فلزی مستحکم هستند و می توانند وزن مناسبی را تحمل کنند. طراحان داخلی پیشنهاد می کنند علاوه بر قرار دادن کتاب می توانید انواع مجسمه، قاب عکس و… نیز بر روی آن ها قرار دهید. با توجه به طراحی مینیمال این نوع کتابخانه ها با چیزهایی بیش از حد بارگذاری نمی شوند. اگرچه شیشه نشکن هر وزنی را تحمل می کند، چرا که تکنولوژی مدرن آن ها را به معنای واقعی کلمه نشکن می کند.

مکان های مورد استفاده از کتابخانه های شیشه ای

  • دکوراسیون خانه: از این شلف ها در اتاق نشیمن، اتاق خواب، کمد یا اتاق غذاخوری استفاده کنید.
  • دکوراسیون دفاتر: این نوع شلف های سفارشی می توانند یک فضای کاری مدرن ایجاد کنند.

علاوه بر این مکان های ذکر شده در اینجا مکان هایی وجود دارد که می توانید از شلف های شیشه ای استفاده کنید.

  • دکوراسیون حمام: برای استفاده در محیط های مرطوب مانند حمام، حتی در حمام نیز ایمن و قابل استفاده هستند!
  • دکوراسیون آشپزخانه: از قفسه های شیشه ای برای جایگزینی کابینت یا اضافه کردن فضای جدید و جذاب استفاده کنید.
  • دکوراسیون رستوران ها و کافه ها: یک انتخاب عالی هستند، به خصوص برای کافه ها و رستوران ها چرا که تمیز نگه داشتن آن ها آسان است و برای قرار دادن لوازم سنگین به اندازه کافی مقاوم هستند.

 

تاثیر نورپزدازی در کتابخونه شیشه ای

چه نور روز باشد و چه نور مصنوعی، نور توجه را به بافت ها، رنگ ها و فرم های فضا بیشتر جلب می کند و به معماری کمک می کند تا به هدف واقعی خود دست یابد. بینایی مهم‌ترین حسی است که از طریق آن از معماری لذت می‌بریم، و نور، نحوه درک ما از معماری را بیشتر می‌کند به همین دلیل مهم است که در هنگام ساخت کتابخانه شیشه ای برای افزایش زیبایی بصری سازه از نورپردازی مصنوعی هم استفاده شود.

کتابخانه ساخته شده از شیشه به خودی خود زیبا هستند. در برخی موارد در مدل های سفارشی، سطوح آینه ای و نورپردازی تزئینی نیز به این طبقات شیشه ای مدرن اضافه می شود. علت استفاده از نورپزدازی، به دلیل ساخته شدن از شیشه و قابلیت رفلکس نور از شیشه است که میزان بازتاب نور آن ها را چند برابر کرده و روشن کننده محیط پیرامون نیز خواهند بود و قاعدتا بر زیبایی آن خواهد افزود.

انواع کتابخونه اداری با درب شیشه ای

یکی از بیشترین استفاده ها از کتابخانه ها در فضای اداری است. از کتابخانه برای سر و سامان دادن به پرونده ها، فایل ها، زونکن ها و… استفاده خواهد شد. زیبایی کتابخانه های اداری با درب شیشه ای بیشتر می شود. درب شیشه ای کتابخانه در مقایسه با درب چوبی کمک می کند تا در فضای محدود دفتر پیش از باز کردن کتابخانه پوشه یا پرونده مورد نظر پیدا شده و به سهولت به آن دسترسی پیدا کرد.

 

کلام آخر

در این مطلب به بررسی استفاده از شیشه برای ساخت کتابخانه شیشه ای پرداختیم. کتابخانه های شیشه ای، یک سازه مدرن و چشم نواز برای دکوراسیون منزل هستند و در صورت استفاده از المان هایی چون نور مصنوعی و یا استفاده از انواع اکسسوری های فلزی و یا چوبی بر روی آن فضایی بسیار شکیل در گوشه دنج منزل و یا محیط کار به وجود خواهد آورد. لازم است یادآور شویم که قبل از تصمیم گیری برای ساخت کتابخانه شیشه ای حتما درباره جنس و نوع شیشه آن از افراد متخصص مشورت بخواهید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 × سه =