سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شیشه و آینه

شیشه‌سازانی که کرونا مغلوبشان نکرد/ قابلیت صادرات ۴۰ درصدی شیشه و آینه در کشور

رییس اتحادیه شیشه و آینه تهران گفت: خوشبختانه صنعت شیشه ساختمانی در کشور به خودکفایی رسیده است به همین جهت حوزه شیشه و آینه علاوه بر این که در داخل کشور می‌تواند تامین مالی داشته باشد، ۴٠ درصد هم می‌تواند صادرات کند.

شیشه بری

اکرم جدیدی‌ممتاز، کووید_۱۹پدیده‌ای عجیب در قرن اخیر است که تمامی ادعا‌های بشر را در مورد دستیابی به فن‌آوری و تکنولوژی‌های پزشکی زیر سوال برد. کرونا نشان داد که انسان‌ها با هر توانایی مالی و اجتماعی ممکن است در برابر یک ویروس به زانو درآمده و ناچار به همزیستی با مخاطرات آن باشند.

در این میان روابط، مبادلات و معاملات بشر در سطوح مختلف تحت تاثیرات منفی آن قرار گرفت و به خواب زمستانی فرو رفت. در عین حال تبعات ملموس‌تر پاندومی کرونا بر اقتصاد کشور‌هایی مانند ایران که پیش‌زمینه قبلی نیز داشته‌اند دوچندان شد.

محمدعلی قنبری، رییس اتحادیه شیشه و آینه تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ در مورد کرونازدگی این صنف گفت: کرونا بر تمام جهان تاثیر منفی گذاشته است و می‌توان گفت هم خرابی و هم آبادی به ارمغان آورده و در مقابل ویرانی‌ها، درس‌هایی را هم به نسل بشر داده و حتی باعث تغییراتی در روش‌های زندگی بشر شده که مواردی از آن‌ها ارزشی بوده است.

نماینده این اتحادیه در اتاق اصناف افزود: فعالیت صنف ما به‌دلیل اینکه جزو کار‌های ساختمانی است و مثل برخی کسب و کار‌ها تشریفاتی نیست، از این‌رو آسیب زیادی را متحمل نشدیم. اگر هم در بحران کرونا مشکلاتی برای همکاران پیش آمده باشد به‌خاطر گرفتاری‌های شخصی بوده است. از زمانی که اجازه فعالیت را صادر کردند به‌دلیل کم‌شدن مشتری، درآمد واحد‌های صنفی افت داشته است، اما در صنف ما زیاد حاد نبوده است؛ خوشبختانه بعد از بازگشایی مغازه‌ها، مشکلی برای همکاران به‌وجود نیامده است.رییس اتحادیه شیشه و آینه تهران با اشاره به امواج شدیدتر کرونا در نیمه دوم سال و وضعیت کسب و کار این صنف تصریح کرد: اگر شدت شیوع کرونا در جامعه کاهش پیدا کند صنف ما مشکلی نخواهد داشت. در مجموع ۱۳۴ اتحادیه در تهران وجود دارد که اولین آسیب‌های ناشی از کرونا به مشاغلی مانند تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها، آجیل‌فروشی‌ها و گل‌فروشی‌ها رسیده است. در حالی که برای مشاغلی مانند سوپر مارکت‌ها نه‌تنها ضرر و زیانی وجود نداشته است، بلکه سود هم کرده‌اند.

قنبری اظهار داشت: معمولاً مراجعه به صنف ما برای تکمیل پروژه ساختمان‌سازی است. خوشبختانه صنعت شیشه ساختمانی در کشور به خودکفایی رسیده است به همین جهت حوزه شیشه و آینه علاوه بر اینکه در داخل کشور می‌تواند تامین مالی داشته باشد، ۴٠ درصد هم می‌تواند صادرات کند، زیرا مواد اولیه مورد نیاز به‌طور کامل در ایران تامین می‌شود و تحریم‌ها بر روند فعالیت حوزه ما تاثیری نداشته است و به جرات می‌توان گفت در حال حاضر صنعت شیشه در کشور با مشکل مواد اولیه روبرو و می‌توانیم با درایت و تصمیمات درست به شکوفایی اقتصاد کشور کمک شایانی کنیم. یکی از مزایای صنعت شیشه این است که وقتی کارخانه‌ای احداث می‌شود تا ۱۸ سال فعالیتش ادامه دارد و کسی نمی‌تواند جلوی فعالیت آن را بگیرد.

وی با اشاره به وعده حمایت‌های دولت از اصناف خاطرنشان کرد: اداره مالیات در حمایت از مشاغل آسیب‌دیده به اصناف برای ارائه اظهارنامه‌ها تا مرداد ماه مهلت داده است، اما صاحبان مشاغل و کسبه، دغدغه پرداخت مالیات را دارند. از سوی دیگر، دولت هم مانند بانک‌ها، دو باجه دریافت و پرداخت دارد، چنانچه باجه دریافت دولت کار نکند باجه پرداخت آن هم نمی‌تواند کار کند؛ با این وجود اصناف توقع دارند همچنان که همیشه در سختی‌ها و تنگنا‌های جامعه یاور دولت بوده‌اند اکنون نیز که وعده‌های دولت توسط رسانه‌ها اعلام می‌شود همان رسانه‌ها تا به نتیجه‌رسیدن وعده‌های داده شده، مطالبه‌گر باشند. اگرچه شعار‌های دولت در حمایت از کسب و کار‌ها تا حدودی انجام شده، اما هنوز تا انجام کامل حمایت‌های گفته شده راه درازی باقی است.

منبع: اقتصاد 24

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هشت = 16