سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
معرفی انواع نرده های شیشه ای

معرفی انواع نرده های شیشه ای

در گذشته به دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی در عرصه مقاوم سازی شیشه‌ها، مردم ذهنیت منفی نسبت به شیشه مخصوصا از نظر مقاومت و استحکام داشتند

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بکارگیری ماشین‌آلات سکوریت و لمینت پیشرفت‌هایی چشمگیر در صنعت مقاوم سازی شیشه داشته‌ایم و باید این ذهنیت قدیمی خطرناک بودن شیشه را به فراموشی بسپاریم.

پله هایی که با نرده یا جان پناه شیشه ای محافظت می شوند

جان پناه شیشه‌ای به سبکهای مختلفی قابلیت اجرا دارد و به تناسب اجرای هر مدل زیبایی و مقاومت مختلفی را دارا خواهد بود.

انواع نرده شیشه‌ای

  1. فیکس پوینت
  2. اسپیگوت
  3. اکسپوز “روکار
  4. دفنی “توکار
  5. فریملس “بدون فریم

نرده شیشه‌ای فیکس پوینت

جان پناه شیشه ای فیکس پوینت با یراق فولاد ضد زنگ (stainless steel) شماره 304 گرد از کناره‌ها به دیوار بولت می‌گردد و در واقع شیشه‌ها و پله‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند. در این مدل نرده از شیشه‌های تک لایه سکوریت 10 میل، دولایه 5 میل، دولایه 6 میل و دولایه 8 میل و… استفاده می‌گردد. یراق‌آلات مورد استفاده در این سیستم کینگ لانگ تایوان است. هم‌چنین، بسته به دلخواه شما از هندریل (دستگیره) استیل و آلومینیوم با مقاطع u صاف و u گرد استفاده می‌گردد.

نکته حائز اهمیت در این مدل نرده زیر کار مناسب و تراز است. در کل بهتر است محل تلاقی پیچ فیکس پوینت با دیواره یا نرده یک قوطی فلزی با مقطع 40 در 80 میل کار شده باشد که از لحاظ ایستایی و دوام، نرده‌ها دارای مقاومت بیشتری هستند.

جان پناه یا نرده شیشه ای

جان پناه شیشه‌ای اسپیگوت

سرعت اجرایی نرده شیشه‌ای اسپیگوت به نسبت باقی مدل‌ها بالاتر است. این نرده‌ها از تلفیق شیشه‌های تک لایه یا دو لایه لمینت و یراق استیل u شکل ایستاده که از بالا شیشه را مهار کرده و از پایین در زمین بولت می‌شود، تشکیل شده است. بهتر است در کنار پیچ‌های بزرگی که به زمین فرو می‌رود کمی چسب سنگ استفاده شود تا دوام و ایستایی یراق در زمین در درازمدت یکسان باشد.

معمولا ارتفاع یراق اسپیگوت، از 15 تا 25 سانتی‌متر و عرض 3 تا 5 سانتی‌متر است

اندازه قطعات نیز معمولا بین 120 تا نهایتا 200 سانتی‌متر هستند و مابین شیشه‌ها باید حدود یک سانتی‌متر فاصله باشد. برای گرفتن تاییدیه آتش‌نشانی و پایان کار باید به مواردی از قبیل حداقل دو لایه بودن شیشه‌ها بصورت سکوریت و لمینت، بکارگیری PVB با ضخامت 1.52 میل یا 3.2 میل، حداقل ارتفاع شیشه‌ها نیز 110 سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد.

نرده شیشه‌ای اکسپوز “روکار

به منظور ایجاد حفاظ دورتادور —، پرتگاه، تراس، بالکن، روف گاردن و … از این مدل نرده استفاده می‌گردد. همانطور که از اسم این مدل پیداست بعد از اتمام کف سازی و نصب سنگ، سرامیک و… نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته‌ای که در این روش حائز اهمیت است، تراز بودن و صاف بودن کف نهایی “فاینال” می‌باشد. در واقع جانپناه شیشه‌ای اکسپوز روی سطح ناصاف و ناتراز نصب نمی‌گردد و حتی اگر نرده نصب شود، شیشه‌ها در یک راستا قرار نمی‌گیرند و مشکلات عدیده‌ای از لحاظ ایستایی و زیبایی کار بوجود می‌آید.

متریال مورد استفاده در این سیستم آلومینیوم است. درواقع پروفیل‌های خاص آلومینیوم با دانسیته بالا بصورت اختصاصی تهیه و بروی کف تراز نصب می‌گردد.

در واقع بعد از نصب پروفیل‌های آلومینیوم در کف، براکت‌ها و کاورهای پروفیل نمای زیبایی به کار شما می‌دهد که قابلیت باز و بست کردن و امکان ایجاد در طرح و رنگ مختلف را دارا می‌باشند.

شیشه‌های به کار رفته در این سیستم از نوع سکوریت، لمینت با ضخامت شانزده تا بیست میلی‌متر هستند. در حقیقت می‌توان از دولایه شیشه هشت میل یا دو لایه شیشه ده میلی‌متری استفاده کرد.

هندریل یا دستگیره‌ای که در این مدل از نرده‌ها استفاده می‌گردد متنوع است ولی به طور معمول از یوخپل استیل با گرید 304 و ضخامت 0.3 تا 0.5 میلی‌متری استفاده می‌گردد. هم‌چنین، می‌توان از هندریل با طرحهای مختلف دایره‌ای، مربع و … استفاده کرد.

مراحل نصب نرده شیشه‌ای اکسپوز در عکس زیر به نمایش درآمده است:

مراحل نصب نرده شیشه‌ای اکسپوز (روکار)

نرده شیشه‌ای دفنی “توکار

این روش از لحاظ شباهت ظاهری به نرده شیشه‌ای اکسپوز شبیه است، ولی کلیه پروفیل‌ها در داخل زمین کار گذاشته می‌شوند. در واقع در نرده شیشه‌ای دفنی یا توکار، فقط کاورهای آلومینیومی ظریف بر روی سطح زمین مشاهده می‌شود و تمامی متعلقات داخل زمین کار شده است. شایان ذکر است که نکته مهم در استفاده از این ترکیب نرده شیشه‌ای این است که قبل از اتمام کف‌سازی باید پروفیل‌ها در داخل زمین کار گذاشته شوند و سپس کار کف‌سازی را به اتمام برسانیم.

این روش جان‌پناه شیشه ای از لحاظ استقامت و ایستایی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و بیشترین فشار و ضربه را متحمل می‌شود. استانداردهای ایمنی برای هندریل شیشه‌ای متفاوت هستند. بر طبق استانداردهای اروپایی، جان پناه شیشه‌ای برای منازل مسکونی باید نیروی ضربات جانبی تا 150 کیلوگرم بر مترمربع و برای محیط‌های پرتردد مثل مراکز تجاری، فودکورت‌ها، سینماها و… برابر نهایتا تا 300 کیلوگرم بر مترمربع را تحمل کنند.

نرده شیشه ای توکار

نرده شیشه ای توکار 2

مراحل نصب نرده شیشه‌ای افقی در عکس زیر به نمایش درآمده است.

مراحل نصب جانپناه شیشه‌ای دفنی (توکار)

نرده شیشه‌ای دفنی “توکار”

نرده شیشه‌ای فریملس “بدون فریم

این دسته از نرده‌ها نسبت به سایر دسته‌ها اکونومی و اقتصادی‌تر هستند و به تناسب از لحاظ زیبایی و ایستایی در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

شیشه‌های مورد استفاده در این روش، معمولا 10 میل سکوریت شفاف یا 10 میل سکوریت ساتینا است؛ البته قابلیت طراحی و اجرای سندبلاست را ممکن می‌کند. این روش همانطور که از نامش مشخص است، بدون فریم اجرا می‌گردد. هم‌چنین، از حداقل یراق برای اتصال استفاده شده است.

در این روش از بست‌های مختلف شیشه سکوریت مانند بست 120 برای اتصال شیشه به دیوار و از بست 80 در 80 برای اتصال شیشه به شیشه (منظور از 80 در 80 ابعاد بست، واحد آن میلی‌متر و برابر 8 سانتی‌متر در 8 سانتی‌متر است) استفاده می‌شود. آلیاژ داخلی آن آلومینیوم و روکش بیرون آن از استیل 304 بوده که دارای رنگهای طلایی و نقره‌ای و اشکال مربعی، نیم دایره و منحنی می‌شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 4