سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
معرفی کامل شغل شیشه بری

معرفی کامل شغل شیشه بری

شغل شیشه‌بر از شرایط شغلی بسیار حساسی برخوردار است و به علت این است که با شیشه سروکار دارد و هر فردی که قرار است در این شغل فعالیت کند باید از تجربه کافی برای کار کردن با شیشه‌ برخوردار باشد و در حین انجام کار دقت بالایی نیز داشته باشد. در ادامه می خواهیم به صورت کامل شرایط شغلی شیشه‌بر را توضیح دهیم. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

شیشه‌بر کیست؟

تکه های خرد شده شیشه و آینه یک صحنه ای است که برای همه ما یک تصویر آشنایی است و برای جبران این شکستن، نیاز به فردی است تا بتواند شیشه شکسته شده را مجددا جایگزین کند. یکی دیگر از شغل های خدماتی، شیشه‌بری است که فرد شیشه‌بر با اندازه‌گیری شیشه شکسته شده مجددا آن را جایگزین می کند. افرادی که وارد این شغل می‌شوند به صورت تجربی و با شروع دوره شاگردی در کنار یک فرد با تجربه کسب مهارت می کند. این شغل به دلیل سروکار داشتن با شیشه یک شغل بسیار حساسی است که باید دارای قدرت تمرکز و دقت بالایی باشد تا بتواند بدون هیچ خطری این کار را انجام دهد.

در واقع فردی شیشه‌بر حرفه ای است که بتواند به آسانی بهترین نوع شیشه را در مکان تشخیص داده و از آن استفاده نماید. از دیگر قابلیت‌هایی که یک شیشه‌بر باید داشته باشد این است که در روند نصب شیشه از سرعت عمل بالایی برخوردار بوده و بتواند با دقت بالا کار خود را انجام دهد. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که شغل شیشه‌بری یک شغلی است که نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد و در عین حال نیاز به صبر دارد. فردی که در این زمینه شغلی می خواهد فعالیت داشته باشد باید صبور و با تجربه باشد. علت آن هم این است که با کوچکترین ضربه به شیشه و یا اینکه افتادن شیشه از ارتفاع کم احتمال دارد موجب آسیب زدن به شیشه و یا شکستن آن شود.

معرفی کامل شغل شیشه بری

وظایف شغل شیشه‌بر چیست؟

شغل شیشه‌بر به دو صورت است یا اینکه به صورت سیار فعالیت می کند و یا اینکه در یک مغازه ای به صورت ثابت مشغول به فعالیت می شود. از جمله وظایفی که می‌توان برای شیشه‌بر بیان کرد شامل برش شیشه با ابزار های شیشه‌بری است که می‌توان برای برش از دستگاه های برش شیشه که به صورت اتوماتیک کار می کنند نیز استفاده نمود. تعویض و یا نصب شیشه‌های در یا پنجره ساختمان، فروش شیشه، تراش شیشه، تولید انواع شیشه‌های دوجداره، لمینت، سکوریت، آینه کاری و شیشه‌های رومیزی را نیز بر عهده دارد.

شیشه‌بری سیار

از دیگر خدماتی که می‌توان برای شیشه‌بری مثال زد کار کردن به صورت سیار است. با پیشرفت تکنولوژی برای رفاه حال مردم این نوع از خدمات شیشه‌بری نیز ارائه می شود. با ارائه این سرویس افراد می‌توانند بدون اینکه به شیشه‌بری مراجعه نمایند با استفاده از یک تماس از خدمات شیشه‌بری استفاده کنند. این خدمات سیار شامل همه خدماتی که در یک مغازه ارائه می شود، از جمله نصب و تعویض شیشه‌های دو جداره، اندازه‌گیری شیشه، شیشه‌های سکوریت برای درب و پنجره های منزل، ویترین های مغازه نیز کاربرد دارد. از دیگر وظایفی که برای شیشه‌بری می‌توان بیان نمود شامل برش و تعویض شیشه‌های رومیزی از جمله: میز عسلی، میزهای ناهارخوری و میزهای کنفرانس می گردد. یک شیشه‌بر سیار تمام این خدمات را می‌تواند در محل شما ارائه نماید.

مهارت های لازم برای شغل شیشه‌بری

از جمله مهارت هایی که یک شیشه‌بر برای انجام دادن شغل خود نیاز دارد شامل توانایی خواندن نقشه های ساختمانی است تا بتواند به راحتی شیشه‌ها را اندازه زده و سپس برش دهد. باید با تمام انواع مختلف شیشه آشنا باشد تا بتواند برای هر مکانی مناسب با فضایی که دارد شیشه مناسب را استفاده نماید. شیشه‌ها شامل شیشه سکوریت، شیشه دو جداره، شیشه ضد گلوله، شیشه لمینت و … است. باید با تمام ابزار آلات آشنایی داشته باشد و بتواند به راحتی برای نصب شیشه و تعویض شیشه و کار با هر یک بست های ساختمانی را بداند. به اصول کار و نکات فنی و ایمنی کاملا تسلط داشته باشد و توانایی این را داشته باشد که در صورت نیاز بتواند در ارتفاعات بالاتری مانند نمای ساختمان مشغول به فعالیت گردد.

وسایل و تجهیزات مورد نیاز شیشه‌بری:

هر فردی که وارد شغل شیشه‌بر می شود برای شروع به کار نیازمند یک سری ابزارآلات است از جمله: متر، الماس شیشه‌بری، خط کش های چوبی، الماس برش تی، جعبه ابزار که خود شامل وسایل دیگری از جمله پیچ گوشتی، چکش، انبردست و سایر وسایل دیگر است. علاوه بر همه این موارد یک شیشه‌بر باید دارای تجهیزات ایمنی از جمله دستکش های مناسب برای شیشه‌بری، جعبه کمک های اولیه در صورت ایجاد برش دست، کفش و لباس ایمنی مناسب برای انجام دادن این کار باشد.

انواع شیشه‌هایی که یک شیشه‌بر باید بشناسد

شیشه‌هایی که شیشه‌بر برای کار خود استفاده می‌نماید از تنوع بالایی برخوردار است که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • شیشه سکوریت: این نوع از شیشه با کمی فشار و تراکم بر روی شیشه‌های معمولی ساخته می‌شوند. این نوع از شیشه‌ها هم وزن شیشه‌های معمولی هستند و از قابلیت‌های دیگر شیشه‌های سکوریت این است که قابلیت برش مجدد ندارند و باید از قبل به دقت اندازه‌گیری شده باشد.
  • شیشه لمینت: از قرار گرفتن چند لایه شیشه تخت که توسط یک لایه میانی به یکدیگر متصل شده اند به وجود آمده است. این لایه میانی پیوستگی شیشه را حفظ می‌نماید و برای امنیت ساختمان‌ها به کار گرفته می شود.
  • شیشه دوجداره: این نوع از شیشه‌ها نیز توسط چند لایه شیشه معمولی ساخته می‌شوند که به صورت موازی از یکدیگر قرا می گیرند و توسط گاز آرگون از یکدیگر جدا می‌شوند. در تولید این شیشه‌ها بنا بر سلیقه مشتری از شیشه‌های معمولی و یا رنگی استفاده می گردد.
  • شیشه ضد گلوله: در ظاهر شباهت بسیار زیادی با شیشه‌های معمولی دارد ولی در هنگام اصابت گلوله از عبور گلوله جلوگیری می‌نماید. در ساخت و تولید این گونه از شیشه‌ها از یک پلاستیک سخت استفاده می گردد.

توانایی های لازم برای شغل شیشه‌بری

شغل شیشه‌بر مانند سایر شغل ها نیاز به یک سری از توانایی ها دارد تا بتواند از عهده این شغل برآید. از جمله توانایی هایی که لازم است شامل ثبات دست و بازو که برای ثابت نگه داشتن بازو زمانی که قرار است برش شیشه را انجام دهد و یا اینکه دست یا بازو در یک موقعیت ثابت قرار می گیرند. از قدرت بالاتنه خوبی باید برخوردار باشد که بتواند تحمل فشار کاری را در یک فاصله زمانی داشته باشد. قدرت سریع کار کردن را نیز داشته باشد تا بتواند سریع و بدن انجام هیچ گونه خطایی کار خود را به اتمام برساند.

شرایط تاسیس کارگاه شیشه‌بری

هر شیشه‌بر برای اینکه بتواند یک کارگاه شیشه‌بری احداث نماید باید یک سری اقدامات را انجام دهد که شامل این موارد است:

  • برای تاسیس یک کارگاه نیاز به یک فضایی است تا بتوان شیشه‌ها را در آن نگهداری نمود و برای استفاده از فضای موجود و برای سهولت در کار می باشد. علاوه بر هر چیزی باید یک مکانی را مد نظر قرار داد تا یک انبار برای شیشه‌بری در نظر گرفت.
  • تهیه یک میز برش خوب بری شیشه‌بری از دیگر تجهیزات لازم برای داشتن این شغل می باشد. ارتفاع این میزها در حدود 100 الی 120 سانتی متر است. طول و عرض میز هم بستگی به فضای یک کارگاه دارد. میزهایی بسیار کاربرد دارند که تاشو هستند و از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.
  • بهتر است کف کارگاه ها از چوب درست شده باشد به خصوص برای قرار دادن شیشه‌ها در انبار نیاز به قطعات چوبی است.
  • تهیه نمودن تجهیزات ایمنی که می‌تواند شامل دستکش های مناسب و جعبه کمک های اولیه است.
  • ابزارهای شیشه‌بری: این ابزارها شامل متر، الماس شیشه‌بری، خط کش چوبی، جعبه ابزار عمومی که می‌تواند شامل پیچ گوشتی، چکش، انبردست و سیم چین باشد.
  •  در یک کارگاه باید یک مکانی را برای ریختن ضایعات پیش بینی نمود و بهتر است برای استفاده از این مکان از سطل های فلزی استفاده نمود که توانایی استقامت بالاتری را نسبت به سایر اشیا دور ریختنی داشته باشد.

هزینه شیشه‌بری و عوامل تاثیرگذار برآن

در این موضوع یک نمودار صعودی و نزولی وجود دارد و آن این است که کار تا حدی دارای کیفیت باشد و از چه جنس شیشه‌برای کار استفاده گردد. هر چقدر از شیشه‌های باکیفیت برای انجام کار استفاده شود قیمت کار نیز بالاتر است. به عنوان مثال یک شیشه دوجداره نسبت به شیشه معمولی از قیمت بالاتری برخوردار است. علت گران تر بودن شیشه‌های دوجداره نسبت به شیشه‌های معمولی این است که درساختار آن ها از گاز آرگون استفاده می شود. از دیگر عوانل تاثیر گذار در قیمت شیشه‌بری قطر و ضخامت شیشه مورد استفاده و ابعادی است که نساز به برش دارد. هر چقدر میزان استفاده از شیشه در کار بیشتر باشد از هزینه بالاتری نیز برخوردار است.

نتیجه گیری در مورد شغل شیشه بری :

با توجه به مطالبی که در مورد شغل شیشه‌بر در این مقاله ارائه شد متوجه شدیم از جمله خدماتی است که با افزایش ساخت و ساز در شکور از موقعیت کاری نسبتا خوبی برخوردار است و افرادی که به کارهای مربوط به شیشه علاقه دارند و از صبر و تحمل نسبتا خوبی نیز برخوردار هستند، می‌توانند با انتخاب این شغل برای خود کسب درآمد نمایند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− هفت = 2