سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
نحوه نظافت صنعتی کارخانه تولید شیشه و بلور

نحوه نظافت صنعتی کارخانه تولید شیشه و بلور

روند فعالیت کارخانه ها و تولید محصولات همواره با ایجاد حجم بالایی از آلاینده ها همراه می باشد. حضور چنین آلاینده های در محیط نه تنها می تواند کیفیت محصولات تولیدی را کاهش دهد بلکه کی تواند عمر مفید تجهیزات و دستگاه ها را کاهش دهد. با توجه به تاثیر منفی حضور آلاینده ها در محیط کسب و کار، جمع آوری و حذف آنها و به عبارت دیگر، انجام نظافت صنعتی امری لازم و ضروری می باشد. کارخانه های تولید شیشه و بلور نیز همانند دیگر صنایع به منظور مهار هر چه بهتر و سریع تر حجم بالای آلاینده های تولیدی نیازمند استفاده از تجهیزات صنعتی و تخصصی می باشند.

 

انواع تجهیزات مکانیزه برای نظافت صنعتی

شیوه های سنتی و متداول نظافت نیز همانند تمامی عرصه ها، با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییر شده و با ورود تجهیزات مکانیزه و صنعتی نظافت به بازار، عملیات شستشو و نظافت را سریع تر و با کیفیت تر به انجام می رسانند. از جمله تجهیزات مکانیزه و صنعتی نظافت می توان به دستگاه های اسکرابر صنعتی، سوییپر صنعتی، جاروبرقی صنعتی و واترجت صنعتی اشاره نمود. با توجه به ماهیت آلاینده ها و نوع سطوح هموار  و ناهموار ، می توان از این دستگاه ها برای عملیات های شستشو و نظافت استفاده نمود.

 

شستشو و نظافت خط تولید و کوره پخت شیشه

بلور و شیشه از ترکیبی از مواد خام مانند سیلیکا، شن، ماسه و در حرارت های بالا تا 1000 درجه سانتیگراد در کوره های پخت تولید می شود. مسلما این فرایند نیز همانند دیگر فرآیند های تولیدی با ایجاد حجم بالایی از ضایعات و پسماند ها همراه می باشد. حضور این ضایعات نه تنها می تواند فرآیند تولید را مختل نماید بلکه می تواند آثار منفی بر روی کیفیت محصولات تولیدی داشته و موجب کاهش عمر مفید تجهیزات گردد. برخی از ضایعات ایجاد شده در طی فرآیند تولید قابل باز یافت بوده و ورود مجدد آنها به چرخه تولید می تواند کاهش در هزینه ها را در پی داشته باشد. استفاده از جاروبرقی صنعتی گزینه ای مناسب برای جمع آوری و در صورت لزوم بازگشت مواد هدر رفته به چرخ تولید می باشد. این مکنده ها به واسطه تجهیز به مخازن با ظرفیت بالا قادر به جمع آوری حجم بالایی از مواد و ضایعات می باشند. علاوه بر این طراحی دستگاه های مکنده صنعتی به گونه ای می باشد که دستگاه در برابر حرارت های بالا مقاوم می باشند.

 

نظافت صنعتی محیط کارخانه

کارخانه های شیشه سازی همانند دیگر صنایع وسعت بالایی داشته و به واسطه نوع فعالیت مستعد انواع آلودگی ها می باشند. حفظ پاکیزگی محیط و حذف آلاینده ها امری لازم و ضروری می باشد. با توجه به وسعت بالای محیط کارخانه ها سوییپر صنعتی ابزاری مناسب و کاربردی برای انجام نظافت صنعتی در  این محیط ها می باشد. سوییپر صنعتی استفاده از سیستم برس زنی آلاینده های انباشته در کف را جاروب نموده و محیط را نظافت می نمایند.

 

شستشوی سطوح کف

تردد بالای ماشین آلات و افراد در محیط کارخانه موجب آلودگی سطوح کف می شود. آلودگی های ایجاد شده بر روی سطوح کف با نفوذ به داخل خلل و فرج کف پوش ها سخت و تثبیت شده و می تواند موجب آسیب به کفپوش ها گردد. با توجه به دشواری عملیات شستشوی سطوح کف استفاده از تجهیزات مکانیزه و صنعتی چون دستگاه اسکرابر صنعتی گزینه ای مناسب برای شستشو و نظافت کفپوش ها می باشد. اسکرابر ها با استفاده از سامانه های برس زنی و پاشش آب تمامی آلودگی های چسبیده به سطوح را شستشو داده و در نهایت به وسیله سیستم مکنده تمامی مایعات آلوده ناشی از شستشو را مکش نموده و محیط حذف می نمایند. استفاده از مواد شوینده می تواند روند حذف لایه های چرب و لکه های روغنی را سرعت بخشد.

 

شستشو و نظافت تجهیزات به کار رفته در خطوط تولید

تولید ضایعات در روند طول تولید محصولات امری اجتناب ناپذیر می باشد. در صنایع شیشه سازی نیز همانند دیگر صنایع ضایعات و پسماند های زیادی در طول تولید ایجاد شده و در بخش های مختلف تجهیزات صنعتی به جا می مانند. ماندگاری این آلاینده ها می تواند، موجب اختلال در عملکرد دستگاه ها شده و در موارد حاد موجب توقف ماشین آلات و تجهیزات می گردد. مسلما توقف خطوط تولید تاثیر مستقیمی بر بهره وری و سود آوری کسب و کار دارد. واترجت صنعتی یا کارواش صنعتی به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی در نظافت صنعتی با استفاده از پاشش پر فشار آب تمامی آلاینده های موجود بر روی سطوح هموار و ناهموار افقی و عمودی را شستشو داده و نظافت می نمایند.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 − = یک