سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
شیشه های ساختمانی

ویژگی های انواع شیشه های ساختمانی

شیشه های ساختمانی:شیشه به اشکال مختلف مورد اسـتفاده قرار می گیرد. در ساخت وسایل تزیینی مانند گل، تابلو و… ، در ساخت ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه چون: لیوان ، بطری و… و یا شیشه های مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه می گردد مصارف مختلفی دارند که عمده ترین آن به عنوان درب و پنجره در کارهای ساختمانی است. شکل های مختلف شیشه شامل: شیشه های شفاف، نیمه شفاف و رنگی، جاذب حرارت، ایمنی، دوجداره، سکوریت و … وجود دارد. با داشتن شناخت صحیح از نور و انتخاب شیشه مناسب می توان تاثیر قابل توجهی برزیبایی فضا، آرامش ساکنین و هزینه های سرمایش و گرمایشی فضای داخلی ساختمان گذاشت .با چیدانه همراه با شید و انواع شیشه ها بشناسید

نور خورشید از سه طیف اصلی تشکیل می شود:

  • ماوراء بنفش

تابش بلند مدت این پرتو موجب تغییر رنگ اجسام از جمله پرده، فرش و … خواهد شد. برای جلوگیری از تابش این طیف باید ضریب عبور اشعه ماوراء بنفش از شیشه را مورد توجه قرار داد.

  • نور مرئی

نورمرئی اگر بصورت کنترل شده وارد فضا شود موجب دید صحیح چشم می گردد. میزان تابش را تحت عنوان روشنایی مطرح می کنند. جهت تنظیم حداکثر و حداقل میزان روشنایی باید  ضریب عبور نور مرئی از شیشه و همچنین ضریب بازتابش نورمرئی را مورد توجه قرار داد.

  • مادون قرمز

مادون قرمز آن بخش از انرژی خورشیدی است که بصورت حرارت احساس می کنیم. تقریباً دو سوم از انرژی ورودی و خروجی از راه پنجره بصورت تابش در طیف مادون قرمز جریان می یابد. در مناطق گرمسیر و پر آفتاب تابش این طیف به داخل ساختمان موجب افزایش سریع دما شده و بار سنگینی را به سیستم خنک کننده ساختمان وارد می کند و به طبع مصرف انرژی را افزایش می دهد. با انتخاب ترکیب مناسبی از انواع شیشه رنگی، رفلکس و دوجداره می توان جریان نور و ورود و خروج انرژی از ساختمان را کنترل کنید.

انواع شیشه:

  • شیشه رنگی

شیشه های رنگی با افـزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی در مصالح اولیه تهیه شیشه به دست می آید. به روشی دیگر شیشه سفید را در شیشه مذاب رنگی فـرومی کنند تا دو روی آن رنگی شود. شیشه های رنگی بیشتر در ویترین مغازه ها، نمایشگاه ها، آزمایشگاه ها، ساختمان های صنعتی و ساختمان های مسکونی با طراحی خاص به کار می روند. این شیشه ها در مقایسه با شیشه های معمولی بخش اعظمی از نور را جذب و بخش کمتر را از خود عبور می دهند .

  • شیشه ضد آتش (پیرکس)

شیشه های پیرکس یا ضد آتش در مقابل حرارت، مقاومت زیادی دارند، معمولا از آن ها به عنوان ظروف آزمایشگاه و آشپزخانه و یا در جلوی بخاری های دیواری و اجاق ها استفاده می نماید .

  • شیشه مسطح

شیشه های مسطح را با اضافه نمودن توری فلزی، میان شیشه می سازند و بیشـتر برای درب های ورودی، کارگاه ها، موتورخانه ها، آسانسورها و هـر جایی که خطر شکـسـتن و فرو ریختن شیشه وجود دارد، استفاده می نمایند.

  • شیشه دو جداره (مضاعف)

این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درز های آن ها هوابندی شده است و فضای بین آن ها با مواد خشک کننده ای پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلا ایجاد می شود. این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود. پایین بودن ضریب انتقال حرارت در شیشه های دو جداره استاندارد میزان انتقال گرما و سرما را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

  • شیشه سکوریت

عملیاتی که در ساخت شیشه سکورت انجام می شود، باعث کاهش افزایش مقاومت شیشه (حدود 3 الی 5 برابر) در مقابل ضربه و نیز شوک های حرارتی می شود. این شیشه ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می شوند که آسیب رسان نیسـتند. از این نوع شـیشـه در ویترین فروشگاه ها، درهای شـیشـه ای و پنجره های جانبی خودروها استفاده می شوند .

  • شیشه نشکن

شیشه های نشکن شامل دو یا چند لایه شیشه اند که به وسیله ورقه هایی از نایلون شفاف تحت حرارات و فشار به هم متصل می شوند . همچنین بعضی از انواع شیشه های طلق دار به عنوان عایق صوتی، جاذب حرارت، کاهنده شفافیت و شیشه ایمنی به کار برده می شوند . وقتی که این شیشه ها می شکنند، خاصیت کشسانی نایلون، مانع از پخش و پراکندگی ذرات شیشه می شود. از جمله کاربردهای این نوع شیشه ها در خودرو ها و ویترین مغازه هایی که اشیا گران قیمت می فروشند استفاده می گردد. ممکن است شیشه نشکن را از جنس شیشه سکوریت بسازند.

شیشه انعکاسی (شیشه بازتابنده، شیشه رفلکس)

در این نوع شیشه ها، یک سطح شیشه با یک پوشش منعکس کننده نور و حرارت پوشانده می شود. این نوع شیشه ها، نور خورشید را منعکس می کنند و در کاهش حرارت و درخشندگی نور موثرند. اگر در روشنایی روز از بیرون به شیشه انعکاسی نگاه کنیم مشاهده می کنیم که تصاویر اطراف را مانند آینه باز می تاباند و اگر از داخل به بیرون نگاه کنیم شیشه کاملا شفاف خواهد بود. شب ها این پدیده برعکس است یعنی شیشه از خارج شفاف و از داخل مانند آینه است این شیشه با انعکاس نور خورشید، حرارت ناشی از تابش خورشید را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه های احداث، راه اندازی و نگهداری دستگاه های تهویه و تبدیل می شود. این شیشه ها بخش بیشتری از طیف های مختلف نور را بازتاب می دهند و در کنترل ورود و خروج نور و انرژی بسیار تاثیرگذارند. در انتخاب شیشه رفلکس باید به محدودیت های آن از جمله آیینه ای بودن آن در شب از سمت داخل نیز توجه نمود 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × = 40