سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
کاربرد نانو تکنولوژی در صنعت شیشه

کاربرد نانو تکنولوژی در صنعت شیشه

در سال‌های اخیر و با پیدایش فناوری نانو انقلابی بزرگ در کلیه صنایع و از جمله صنعت شیشه به وجودآمد و شیشه هم از نظر مقاومت و هم از نظر عبور نور و دما تغییرات بسیار زیادی نمود. در این میان فناوری نانو به کمک مهندسان آمده و باعث تغییرات مهمی در صنعت شیشه و صنایع وابسته شده است. از شیشه‌های تولید شده با روش نانو تکنولوژی می‌توان شیشه‌های خود تمیز شونده، کنترل‌کننده، محافظ آتش، شیشه های آنتی باکتریال و غیره را نام برد.

 این شیشه ها دارای خاصیت ضدلک و ضدعفونی هستند. ساخت شیشه‌های خود تمیزشونده که حتی مشکل تمیزکاری پنجره‌ها بخصوص در ساختمان‌های بلند را از میان برمی‌دارد، با کمک فناوری نانو حاصل شده است. شیشه های محافظ در برابر آتش از طریق قرار دادن یک لایه شفاف محتوی نانوذرات سیلیس در میان دو صفحه شیشه ای ساخته می-شوند. شیشه های کنترل کننده انرژی سبب کاهش عبور امواج ماورای بنفش و مادون قرمز، و تنظیم عبور نور مرئی و هم چنین جلوگیری از اتلاف انرژی در بخش‌های مختلف و استفاده بهینه انرژی در ساختمان شده است. از طرفی به حفظ و نگهداری ساختمان برای مدت طولانی، و همچنین مقاوم‌سازی آن، حتی در برابر حوادث غیرمترقبه کمک بسیاری می کند.

شیشه های آنتی باکتریال

امروزه برای مقابله با رشد و انتقال انواع باکتری ها، از شیشه های آنتی باکتریال استفاده می شود. حتی امروزه شاهد آن هستیم که شیشه های با نامگوریلا گلس” در صفحه نمایش گوشی ها استفاده می شود تا از رشد و انتقال ویروس، قارچ و باکتری ها جلوگیری کند. شیشه های ضد باکتری بهترین گزینه برای استفاده در محیط هایی نظیر بیمارستان ها و آزمایشگاه ها است. همچنین استفاده از شیشه آنتی باکتریال در اتاق عمل و اتاق های ایزوله بسیار پر کاربرد است. زیرا بهتر است این محیط ها از نظر بهداشتی کاملا تمیز باشد و هیچگونه باکتری و قارچی در آن وجود نداشته باشد.

شیشه ضد باکتری با استفاده از یون های نقره و روی، در ابتدا از رشد باکتری و قارچ هایی که در سطح شیشه هستند جلوگیری می کند و سپس آنها را ضعیف کرده و در نهایت نابود می کند. شیشه های ضد باکتری معمولا تا ۹۹ درصد باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها را از بین می برد. که این ویژگی باعث می شود تا کارایی های منحصر به فردی داشته باشد.

شیشه های خود تمیز شونده

این نوع نانو پوشش ها، با ضخامت چند نانومتر در سطح شیشه یک فیلم آب دوست تشکیل می دهند، سطح هیدروفیل آنها از تاثیر نور خورشید یک فوتوکاتالیست تشکیل داده وآب جمع شده در سطح، درمقابل نیروی جاذبه زمین میزان آب/ هوا را برروی خود افزایش داده و بدین ترتیب آب جمع شده در سطح تماماً پخش شده و بخودی خود امکان تمیز شدن را بوجود می آورد.

شیشه های کنترل کننده انرژی

این نوع شیشه ها قادرند باکاهش شدید امواج ماوراء بنفش و مادون قرمز عبوری و تنظیم عبور نورمرئی، در زمستان تا ۸۵درصد و در تابستان تا ۸۰ درصد از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان جلوگیری کرده و در صرفه جوئی مصرف انرژی، نقش بسزائی داشته باشند.

شیشه های محافظ در برابر آتش

شیشه های محافظ در برابر آتش نیز یکی دیگراز دستاوردهای فناوری نانو است. این محصول از طریق قراردادن یک لایه شفاف محتوای نانو ذرات سیلیس (SiO2)  درمیان دو صفحه شیشه ای ساخته می شود که در هنگام گرم شدن شیشه این لایه شفاف تبدیل به محافظی سخت، تیره و مقاوم در برابرآتش می شود.

کاربرد نانوکاربرد نانو تکنولوژی در صنعت شیشه تکنولوژی در صنعت شیشه

 

شرکت ایمن جام پیروزان به عنوان شرکتی حامی تکنولوژی های نوین از هرگونه پیشنهادات و طرح های نوین در صنعت شیشه استقبال می کند. به سایت شرکت ایمن جام پیروزان مراجعه نمایید تا از نزدیک با فعالیت های این شرکت آشنا شوید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − = 4