سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
نحوه تشخیص شیشه سکوریت

نحوه تشخیص شیشه سکوریت

سکوریت از شیشه معمولی و سایر شیشه ها یکی از موضوعات بسیار مهم در هنگام خرید شیشه سکوریت می باشد. برای تشخیص شیشه سکوریت از شیشه معمولی ابتدا باید تفاوت های هر دو شیشه را مورد ارزیابی قرار دهیم. در واقع ممکن است این سوال پیش آید که تفاوت شیشه سکوریت و شیشه خام در چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که شیشه سکوریت چیست و ویژگی هایی شیشه سکوریت را بشناسیم.

در واقع باید با کاربرد شیشه سکوریت و مشابهت ها و تفاوت های آن با شیشه معمولی آشنا شویم. در این صورت می توانیم توانایی لازم برای تشخیص شیشه سکوریت را کسب کنیم. به عنوان مثال شیشه سکوریت و شیشه معمولی و حتی شیشه لمینت دارای تفاوت ها و شباهت هایی می باشند. وجود برخی شباهت ها در این شیشه ها، تشخیص شیشه ها را از یکدیگر مشکل می کند. ولی با شناخت بیشتر از شیشه های مختلف این مشکل مرتفع می شود.

 

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یا tempered glass در طی فرایندی به نام سکوریت کردن شیشه خام تولید می شود. این فرایند در دو نوع کوره شامل کوره المنتال و کوره کانوکشن می تواند انجام شود. محصول کوره های کانوکشن یکدست تر و گران تر می باشد. سکوریت کردن شیشه در واقع یک نوع فرایند و عملیات حرارتی بر روی شیشه جهت مقاوم سازی آن می باشد. فرایند تولید شیشه سکوریت شامل چند مرحله است. قبل از شروع فرایند مقاوم سازی شیشه، حتما شیشه خام باید برش داده شود. امکان برش شیشه بعد از اتمام عملیات حرارتی و مقاوم سازی ممکن نمی باشد. بعد از برش شیشه خام یا معمولی، شیشه دو مرحله را پشت سر می گذارد. مرحله اول شامل عملیات حرارتی و ورود شیشه به کوره با حرارت حدود ۷۰۰ در جه سانتی گراد است. بعد از ایجاد حرارت یکنواخت به شیشه و رسیدن آن به دمای نرم شدن، مرحله دوم بلافاصله آغاز می شود.

این مرحله شامل دمیدن هوای سرد به شیشه گرم می باشد. سرد شدن لایه های بیرونی شیشه موجب کسب مقاومت شیشه می شود. در واقع با زودتر سرد شدن سطح شیشه نسبت به داخل شیشه استحکام و مقاومت لازم به وجود می آید. تشخیص شیشه سکوریت مقاوم از سایر شیشه ها نیز بر اساس میزان مقاومت آن تعیین می شود. برای ایجاد یک محصول یکدست و مقاوم باید این عملیات طبق اصول انجام شود. شیشه های سکوریت شده از نظر کیفیت با یکدیگر متفاومت هستند. علت این امر تفاوت در اصول مقاوم سازی در فرایند تولید شیشه سکوریت است. با رعایت قوانین مورد نظر در ساخت شیشه سکوریت، شیشه تولید شده مقاومت و ایمنی لازم را کسب می کند.

روش تشخیص شیشه سکوریت

همانگونه که اشاره شد برای تشخیص شیشه سکوریت باید با ویژگی های شیشه سکوریت و تفاوت ها و شباهت های آن با سایر شیشه ها آشنا شویم. یکی از ویژگی های شیشه سکوریت شده ایمنی آن می باشد. این شیشه در اثر ایجاد ضربه دیر تر می شکند و بعد از شکست به قطعات ریزتری تبدیل می شود که کاملا بی خطر می باشد. شیشه سکوریت قابلیت برش را بعد از عملیات مقاوم سازی ندارد. در حالی که شیشه معمولی قابلیت برش را دارد.

شیشه سکوریت به هیچ عنوان قابلیت برش و فرم دهی و سوراخ شدن ندارد. یک نکته مهم در مورد شیشه سکوریت وزن آن می باشد. شیشه سکوریت و شیشه معمولی از لحاظ وزنی با ابعاد یکسان مشابه هستند . از دیگر تشابهات این دو شیشه می توان به رنگ و شفافیت و همچنین ضخامت آنها اشاره کرد. در واقع ممکن است شیشه های معمولی و سکوریت در ضخامت های مشابه تولید و عرضه گردند. به همین علت در هنگام تشخیص شیشه سکوریت باید به شباهت های شیشه ها دقت شود. در ادامه برخی روش ها عملی و نحوه تشخیص شیشه سکوریت را بازگو می کنیم:

۱- برش دادن شیشه با الماس: در سطح شیشه سکوریت به وسیله ابزار های سخت مانند الماس نیز خراش ایجاد نمی شود.

۲- نگاه کردن به شیشه سکوریت تحت زاویه: در صورت نگاه کردن به سطح شیشه با زاویه ۲ تا ۵ درجه به صورت موج دار با فاصله از هم مشاهده می شود.

۳- استفاده از عینک مخصوص پلارید: در صورت استفاده از عینک پلارید می توان نقاطی با قطر بین ۲ تا ۵ سانتیمتر را مشاهده می کنیم که نشان دهنده سکوریت بودن شیشه می باشد.

تفاوت شیشه لمینت و سکوریت

برای تشخیص شیشه سکوریت از شیشه لمینت باید با تفاوت ها و شباهت های این دو شیشه آشنا شویم. شیشه لمینت laminated glass یک شیشه مقاوم با یک لایه میانی طلق مانند می باشد. وجود همین لایه میانی موجب شده است که این شیشه از شیشه سکوریت سنگین تر باشد. بنابراین یکی از راه های تشخیص شیشه سکوریت از شیشه لمینت، سنگین تر بودن شیشه لمینت است. ایمنی بالاتر شیشه لمینت به علت وجود طلق نیز یکی از مواردی است که برای تشخیص شیشه لمینت از شیشه سکوریت استفاده می شود. شیشه لمینت در هنگام ایجاد ضربه به علت وجود لایه طلق مانند فرو نمی ریزد و تکه های شیشه به لایه طلق می چسبند.

در صورتی که درهنگام شکستن شیشه سکوریت تکه های آن فرو می ریزد. رنگ شیشه لمینت بستگی به رنگ طلق مورد استفاده از آن دارد. از شباهت های شیشه سکوریت و شیشه لمینت که تشخیص این دو شیشه را از یکدیگر مشکل می کند شفافیت و عدم قابلیت برش این دو شیشه است. در برخی مواقع برای ایجاد مقاومت بیشتر از شیشه سکوریت برای ساخت شیشه لمینت استفاده می شود.

تحمل فشار شیشه

یکی از ویژگی های مهم شیشه سکوریت تحمل فشار شیشه می باشد. این ویژگی شیشه سکوریت موجب تشخیص آن از شیشه معمولی می شود. میزان تحمل فشار در شیشه سکوریت بسیار بالا می باشد. و این ویژگی از قابلیت های شیشه سکوریت محسوب می شود و در تشخیص شیشه سکوریت از آن بهره برده می شود. عوامل مهمی در تعیین میزان تحمل فشار شیشه تاثیر گذار می باشد. به عنوان مثال صحیح بودن مراحل تولید شیشه سکوریت، نوع کوره تولید شیشه و حتی میزان ضخامت شیشه در میزان تحمل فشار شیشه تاثیر گذار است.

شیشه سکوریت با ضخامت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. شیشه های با ضخامت ده میل بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارند. ضخامت شیشه همان گونه که گفتیم یکی از ویژگی شیشه سکوریت می باشد. ضخامت شیشه سکوریت به دلیل مشابهت با سایر شیشه ها نمی تواند عامل تعیین کننده ای در تشخیص شیشه سکوریت محسوب شود. ضخامت شیشه می تواند در میزان تحمل فشار شیشه سکوریت موثر باشد.

فرق شیشه میرال و سکوریت

برخی از افراد تصور می کنند که شیشه میرال با شیشه سکوریت متفاوت است. در حالی که نام دیگر شیشه سکوریت که در ایران رایج است شیشه میرال می باشد. این نامگذاری به علت احداث اولین کارخانه تولید شیشه سکوریت در ایران با نام شیشه میرال می باشد. شیشه میرال به علت مقاومت زیاد کاربرد بسیار زیادی در بخش های مختلف ساختمان دارد. کلیه ویژگی هایی که برای شیشه سکوریت در بالا ذکر شد به علت یکی بودن آنها، برای شیشه میرال نیز صدق می کند. تشخیص شیشه سکوریت به دلیل شباهت های آن با شیشه معمولی و خام از نظر ظاهری قدری مشکل می باشد. برای تشخیص درست باید حتما با ویژگی های شیشه سکوریت آشنایی کامل داشته باشیم. شناخت ویژگی ها و شباهت آن با سایر شیشه ها مانند شیشه معمولی و شیشه لمینت موجب می شود در هنگام خرید و انتخاب شیشه دچار مشکل نشویم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ سه = 9