سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور

ورود ایران به جمع ۵ کشور سازنده شیشه‌های سوپرکلیر یا فوق‌ شفاف

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: عمده‌ترین ماده اولیه صنعت شیشه “سیلیس” است که در ایران وجود دارد و سالانه ۳ میلیون تن شیشه تولید می‌شود که نصف آن صادر می‌شود. ایران جزو ۵ کشوری است که به فناوری ساخت شیشه “سوپرکلیر” یا فوق‌شفاف دست پیدا کرده است. – اخبار اجتماعی –

با رشد شهرنشینی و ورود ساختمان‌ها به حوزه شهرها، “شیشه” جزو لاینفک هر سازه‌ای شده است.

شیشه مثل هز جزء دیگری، برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مهم است چراکه آنها را در امان نگه می‌دارد و از ورود گرد و غبار و ورود هوای سرد و گرم به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از ماشین‌آلات روز دنیا و توان متخصصین جوان ایرانی، دست به استخراج و فرآوری مهم‌ترین ماده اولیه شیشه یعنی “سیلیس” زده است.

 

“مهرداد شکوهی” مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: حوزه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان، تولید یکی از مواد اولیه عمده صنعت شیشه در کشور (سیلیس) است. ما سیلیس را از معدن استخراج می‌کنیم به کارخانجات آورده سپس شکسته و دانه‌بندی می‌کنیم  و در نهایت ناخالصی‌ها را از آن جدا می‌کنیم.

وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری این شرکت دانش‌بنیان گفت: برای تولید مواد اولیه استاندارد برای صنعت شیشه با همکاری بانک توسعه صنعت و معدن وقت و تعدادی از کارخانجات جدیدالتاسیس شیشه، این شرکت بنیان‌گذاری شده است و بعد از آن در جهت تولید و اکتشاف مواد اولیه تاکنون فعال بوده است و امروز این شرکت با توجه به فعالیت‌هایی که در طی نزدیک به 50 سال داشته است از الف تای مواد اولیه را تولید می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره تنوع محصولات این شرکت تصریح کرد:‌ ما در صنعت شیشه 7 نوع محصول تولید می‌کنیم که البته می‌توانیم به سفارش مشتری، محصولات بینابینی نیز تولید کنیم. پایین‌ترین کیفیت تولیدی این شرکت، سیلیسی با دانه‌بندی استاندارد مخصوص صنعت شیشه با اکسید آهن کمتر از 0.1 درصد است و بالاترین کیفیتی که تولید می‌کنیم سیلیسی با اکسید آهن 0.00013 است. برای صنعت ریخته‌گری نیز انواع ماسه‌های ریخته‌گری را که به عنوان قالب ریخته‌گری فولاد و فلزات رنگین به کار می‌رود را تولید می‌کنیم.

شکوهی با اشاره به ارزآوری و تاثیر این شرکت در اقتصاد کشور گفت:‌ عمده‌ترین ماده اولیه صنعت شیشه سیلیس است که به کمک این ماده اولیه امروز قادر هستیم هر نوع شیشه‌ای را در ایران تولید کنیم و این تولید در وضعیت حال حاضر حدود 3 میلیون تن در کشور است که 1.5 میلیون تن آن صادر می‌شود. امروز هیچ گونه وارداتی در زمینه شیشه و مواد اولیه مربوط به آن انجام نمی‌شود که این همراه با صرفه‌جویی ارزی قابل توجه بوده است.

وی با اشاره به کاربردهای محصولات این شرکت دانش‌بنیان گفت: محصولاتی که ما تولید می‌کنیم برای تولید شیشه‌های بسیار باکیفیت پنجره و دکوراتیو برای تولید بطری‌ها و شیشه‌های دارویی کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره ویژگی و مزیت محصولات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: کیفیت محصولات ما را هیچکدام از مواد اولیه وارداتی ندارند. ویژگی متمایز ما از دیگر تولیدکنندگان مواد اولیه صنعت شیشه در این است که ما ماده اولیه‌ای را تولید می‌کنیم که به مصرف تولید شیشه‌ای به نام “سوپرکلیر” یا “فوق‌شفاف” می‌رسد که درصد عبور نور از آن بیش از 94 درصد است و کشورهای تولیدکننده این شیشه در دنیا کلاً 5 کشور هستند که یکی از آن کشورها ایران است.

شکوهی ادامه داد: ما با ایجاد این کارخانه به خودکفایی در صنعت شیشه دست پیدا کردیم، بیش از 150 نفر کارگر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند ولی به صورت غیرمستقیم چند هزار نفر از این کارخانه و تولیداتش بهره می‌برند؛ قیمت شیشه در ایران بسیار قیمت پایینی است چراکه مواد اولیه آن برای خودمان است و بنابراین ارزی برای این کار مصرف نمی‌شود و حتی از نظر ماشین‌آلات نیز در صنعت خودکفا شده‌ایم و طرح توسعه خودمان را از طریق مهندسی معکوس ایجاد کرده و ظرفیت را دو برابر کردیم بدون اینکه هیچ ماشینی را وارد کنیم.

وی با اشاره به دانش‌بنیان شدن این شرکت تصریح کرد: ما در طی 50 سال سابقه این شرکت، یک دانش فنی انباشته و متراکم را در این شرکت داریم؛ در این شرکت محصولات خاص را به سفارش‌های مختلف و متنوع مشتریان طراحی می‌کنیم و به این علت ما را به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان پذیرفته‌اند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به صادرات محصولات این شرکت به کشورهای همسایه گفت: ما به دو کشور ارمنستان و آذربایجان، صادرات داشته‌ایم، در واقع ارمنستان یک کارخانه شیشه دارد که مواد اولیه خود را از ایران تامین می‌کند.

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در تولید تجهیزات پیشرفته تولید “نشا”لزوم تقویت شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان به کمک راهکارهای خطرپذیر توسط صندوق نوآوری و شکوفایی

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + پنج =