سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
 سایت 118 گلس،​تخصصي ترين سايت صنعت شيشه کشور
سکوریت

با سکوریت چقدر آشنایی دارید؟

شیشه سکوریت نوعی شیشه است که به احتمال بسیار زیاد تابه‌حال نام آن به‌گوش‌تان خورده و اگر در این صفحه قرار دارید احتمالاً به‌سبب آن است که به‌دنبال اطلاعاتی بیش‌تر در مورد این نوع شیشه هستید. جای درستی آمده‌اید. در ادامه به همراه یکدیگر خواهیم دید که شیشه سکوریت چیست، چگونه ساخته می‌شود، چه مزایایی دارد و برای چه شرایطی و چه مواردی از آن استفاده می‌شود. 

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت شیشه‌ای است که بر اثر حرارت‌دیدن و یک سری کارهای دیگر مقاوم‌تر از شیشه معمولی شده. در وضعیت معمول، مقاومت شیشه‌های سکوریت ۵ الی ۱۰ برابر شیشه‌های معمولی است. این امر در کنار برخی موارد دیگر موجب شده که از شیشه‌های سکوریت برای موارد مختلفی استفاده شود.

تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی چیست؟

پاسخ این پرسش در پاراگراف بالا داده شد. شیشه سکوریت، یعنی شیشه‌‎ای که حرارت دیده، از مقاومت بسیار بیش‌تری نسبت به شیشه معمولی برخوردار است. البته این فقط یک مورد از تفاوت‌های این نوع شیشه با شیشه معمولی است، سایر تفاوت‌ها در پایین، آن هنگام که در مورد مزیت‌های شیشه سکوریت بحث می‌شود، ذکر خواهند شد.

 شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت چگونه ساخته می‌شود؟

به‎طور خلاصه و موجز، ساخت شیشه سکوریت از طریق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا شیشه را در اندازه‌ی دلخواه می‎برند.
  2. سپس شیشه‌ی بریده‌شده را تحت حرارت ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم می‌کنند.
  3. پس از گرما دادن شیشه، بلافاصله شیشه را خنک می‌کنند. خنک‌کردن شیشه تحت فشار و صرفاً در چند ثانیه انجام می‌شود.
  4. سطوح بیرونی شیشه نسبت به لایه‌های درونی و مرکزی سریع‌تر خنک می‌شوند و این دقیقاً همان موردی است که موجب افزایش استحکام شیشه می‎شود.
  5. ضمناً استحکامی اضافی به شیشه بخشیده می‎شود آن هم از طریق کش‌دادن شیشه بدون شکستن تا جایی که به حد معین برسد.

شیشه سکوریت چه مزایایی دارد؟

۱- استحکام بالا

از مهم‌ترین مزایای شیشه‌های سکوریت می‌توان از استحکام بالا نام برد. فرآیند ساخت این شیشه‌ها آن‌ها را بسی مستحکم و مقاوم می‌گرداند و به‌این‌ترتیب گزینه‌هایی مناسب برای استفاده در ساختمان‌ها و سایر مکان‌هایی می‎شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۲- ایمنی بالا

این شیشه‌ها ایمنی بسیار بیش‌تری نسبت به شیشه‌های معمولی دارند. اما چگونه؟ پاسخ این است که در وهله‌ی اول این شیشه‌ها بسیار سخت می‎شکنند و به‌مانند شیشه‌های معمولی خیلی «شکستنی» نیستند؛ اما حتی اگر بشکنند نیز قطعاتی کوچک و تیز و برنده و خطرناک از آن‌ها حاصل نمی‌شود، بلکه بسیار کوچک می‎شوند و ظاهری سنگ‎ریزه‌مانند پیدا می‎کنند.

به این ترتیب خطر برش را در پی ندارند.

۳- مقاومت بالا در برابر خراش و آسیب

این شیشه‌ها در برابر خراش نیز مقاوم هستند و به‌راحتی خط روی آن‌ها نمی‌افتد.

۴- مقاومت بالا در برابر دما

فرآیند ساخت شیشه‌های سکوریت موجب می‌شود که این شیشه‌ها در برابر دمای زیاد نیز مقاوم باشند. این امر موجب می‌شود که این شیشه‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در حمام باشند.

۵- طراحی انعطاف‌پذیر

به‌سبب مقاومت و استحکام بالای شیشه سکوریت می‌توان از آن در هر نوع دکوراسیونی استفاده کرد.

از شیشه سکوریت برای چه شرایطی و چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

این شیشه‌ها کاربردهای مختلفی دارند، اما از میان این کاربردهای مختلف می‌توان به ۵ مورد از رایج‌ترین‌شان اشاره داشت:

۱- استفاده در خودرو

گفته شد که این شیشه‌ها پس از شکستن بسیار ریز می‎شوند و خطری در پی ندارند، همین امر موجب شده که از این شیشه‌ها برای خودرو و خصوصاً شیشه جلو خودرو استفاده شود. اگر از شیشه‌های معمولی برای خودرو استفاده شود در تصادف‌ها خطرات بسیار زیادی ناشی از بریدن شیشه‌ها در کمین سرنشینان خواهد بود، اما خوش‌بختانه شیشه‌های سکوریت وجود دارند تا از آن‌ها با ایمنی بالا و بدون دغدغه از لحاظ برندگی در خودرو استفاده شود.

شیشه‌سکوریتِ شکسته‌شده‌ی جلو ماشین

۲- استفاده در صفحه‌نمایش

از شیشه سکوریت برای صفحه‌نمایش کامپیوتر، لپ‌تاپ و گاه موبایل استفاده می‌شود. البته که احتمال شکسته‌شدن شیشه صفحه‌نمایش پایین است اما با این حال استفاده از شیشه سکوریت برای این موارد خطر بریده‌شدن را از بین می‌برد. ضمناً ضد خراش بودن این شیشه‌ها نیز دلیلی دیگر برای استفاده‌ی آن‌ها در صفحه‌نمایش است.

شیشه سکوریت چیست؟

۳- استفاده در ساختمان‌ها

در برخی کشورها قوانینی برای منع استفاده از شیشه‌های عادی در ساختمان‌ها وضع شده و پیمان‌کاران موظف شده‌اند که از شیشه‌های محکم و البته ایمن برای برخی مناطق ساختمان استفاده کنند. در ایران نیز عمدتاً برای درب‌های شیشه‌ای بدون چارچوب از شیشه‌های سکوریت استفاده می‌شود. همچنین در برخی ساختمان‌ها نیز به دلیل مقاومت بالای شیشه‌های سکوریت از این نوع شیشه‌ها برای پنجره‌ها استفاده شده و می‌شود.

شیشه سکوریت چیست

۴- سایر استفاده‌ها

جز موارد بالا در بسیاری موارد دیگر نیز از شیشه‌های سکوریت استفاده می‌شود از جمله:

  • کابین تلفن
  • ایستگاه‌های اتوبوس شیشه‌ای
  • پنل‌های خورشیدی
  • پله‌های برقی
  • ماکروفر

آیا شیشه سکوریت نشکن است؟

خیر. شیشه‌های سکوریت، همان‌طور که در بالا گفته شد، ممکن است بشکنند. اما اولاً این شیشه‌ها بسیار دیرتر از شیشه‌های معمولی می‎شکنند و ثانیاً در صورت شکستن‎شان نیز به قطعات بسیار ریز تبدیل می‌شوند و خطر بریدن را در پی ندارند. البته قطعات ریز حاصل از شکستن شیشه‌های سکوریت کاملاً بی‌خطر نیستند. مثلاً افتادن آن‌ها در چشم و یا سقوط یک انسان روی آن‌ها می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد. اما در کل خطرشان بسیار کم‌تر از شیشه‌های معمولی است.

آیا شیشه سکوریت ضدگلوله است؟

خیر. شیشه‌های سکوریت ضد گلوله نیستند، اما با این حال برای ساخت شیشه‌های ضدگلوله به کار می‌روند.

خلاصه‌ی مطلب شیشه سکوریت

شیشه‌های سکوریت شیشه‌هایی هستند که بر اثر فرآیند حرارت‌دهی مقاوم‌تر از شیشه‌های معمولی شده‌اند. این شیشه‌ها درصورت شکستن، بسیار خرد می‌شوند و لذا می‌توان به آن‌ها صفت «ایمن» داد. از شیشه‌های سکوریت برای شیشه جلو ماشین، درب‌های شیشه‌ای بدون چارچوب، شیشه‌ی مانیتور و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

منابع: scientificamerican | pleasantonglass | brennancorp

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + سه =